Subject: Ravimiameti vastus
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Mon, 6 Oct 2025 09:53:23 +0300

Tere, Askur!

Ravimiameti poolt vastab meditsiiniseadmete osakonna juhataja Piret
Põiklik.

Panen küsimus-vastus vormis.

1.	Kas on võimalik välja selgitada, mis asutusest need testid
pärinevad?

„Kui seadmete juures oli dokumente või muid andmeid, mille abil seadmeid
omanikuga seostada, siis oleks see võimalik. Kui testide juures midagi
spetsiifilisemat ei ole, on omaniku tuvastamine keeruline. Märgistusel
peavad olema leitavad tootja andmed, kuid selliseid kiirteste toodetakse
suures hulgas ning kuna nende liikumine EL-i ühisturul on vaba, ei ole
kohaliku omaniku leidmine pakendi info järgi tõenäoline. Kui tegemist
peaks olema ka pandeemia tippajal Eestisse toodud testidega, siis sellel
ajal liikus neid iseäranis palju ning läbi erinevate kanalite.“

2.	Kas oskate hinnata, miks need metsa viidi või mis taust sel lool
on?

„Võib arvata, et tegemist on kasutusaja ületanud testidega, mis oleks
tulnud jäätmetena käidelda.“

3.	Palju need testid võisid olla rahaliselt väärt?

„See sõltub sellest, kui palju ja millised testid kastides leidusid.
Poodides ning apteekides on leitavad võrreldavad testid, mille põhjal
saaks hinnangu anda, kuid see võib erineda tegelikust soetusmaksumusest.“

4.	Kas asi on selles, et omal ajal telliti liiga palju teste ja ei
jõutud realiseerida tähtajaks?

„See on kahtlemata üks tõenäoline põhjus.“

5.	Mida oleks pidanud tegema nende Covid-testidega?

„Kõik meditsiiniseadmed tuleb utiliseerida vastavalt tootja juhistele ja
muudele kehtivatele jäätmekäitluse reeglitele. Meditsiiniseadmete
valdkonnas selleks eraldiseisvaid nõudeid kehtestatud ei ole.“

6.	Kui tõsiseks juhtumiks Ravimiamet seda hindab ja kuidas
kommenteerib?

„Tegemist on kahetsusväärse olukorraga, kus jäätmete korrektse
utiliseerimise asemel peeti võimalikuks loodust reostada.
Meediakajastusest oleme teadlikud, et Keskkonnaamet on alustanud
väärteomenetluse prügistaja välja selgitamiseks.“

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]